امروزه که اکثر خانه‌ها به‌صورت آپارتمانی ساخته می‌شوند و به سبک خانه‌های قدیمی، حیاط ندارند، طراحی تراس و بالکن کوچک از واجبات است. باتوجه‌به متراژ کم خانه‌های آپارتمانی، استفاده بهینه از هر فضای کوچکی در محیط خانه به‌شدت پیشنهاد می‌شود. تراس‌ها و بالکن‌های کوچک، اگر به‌خوبی طراحی شوند، می‌توانند فضای دنجی برای افراد خانواده باشند. اگر دوست دارید برای ویلا یا آپارتمانتان یک بالکن زیبا طراحی و دیزاین کنید، در ادامه با ما در مجموعه ویلا پارک همراه باشید.

تفاوت تراس و بالکن

یکی از اشتباهات اکثر ما هنگام طراحی تراس و بالکن کوچک خانه‌مان، این است که تفاوت تراس و بالکن را نمی‌دانیم. پیش از این­که به مبحث طراحی بپردازیم، بهتر است ابتدا تفاوت این دو مکان با یکدیگر را بدانیم.

درواقع تراس بخشی از ساختمان خانه است که سقف ندارد؛ اما بالکن بخش اضافه ساختمان است که دارای سقف است. می‌توان گفت بالکن حکم ایوان در خانه‌های سنتی دارد که ازیک‌طرف به فضای داخلی خانه و از طرف دیگر به فضای بیرونی مشرف شده است.

طراحی بالکن ویلا

وجود یک بالکن دنج، تنها مخصوص آپارتمان‌های کوچک شهری نیست؛ بلکه شما می‌توانید با طراحی بالکن ویلا یک مکان عالی برای گذراندن یک شب با تماشای غروب خورشید، تفریح و معاشرت داشته باشید. برای طراحی تراس و بالکن کوچک در ویلای خود باید به یک­سری نکات توجه کنید. در ابتدا بهتر است که به تناسب وسایلی که قرار است در چیدمان بالکن استفاده کنید دقت کنید. ازآنجایی‌که اکثر بالکن‌ها دارای فضای بسیار بزرگی نیستند، از وسایلی که دارای ابعاد بزرگ هستند، استفاده نکنید. همچنین، پیشنهاد می‌کنیم آیتم‌هایی مانند نورپردازی و گل‌وگیاه را به‌هیچ‌عنوان فراموش نکنید. نورپردازی مهم‌ترین عنصری است که می‌تواند سبب آرامش یک محیط خاص باشد.

طراحی بالکن ویلا

بالکن کوچک آپارتمان

همان‌طور که اشاره شد، داشتن یک بالکن کوچک آپارتمان از نیازهای خانه‌های کم مساحت امروزی، مخصوصاً در شهرها و کلان‌شهرها است. اما نکته بسیار مهمی که در طراحی تراس و بالکن کوچک آپارتمانی باید در نظر داشته باشید، این است که باید بدانید این فضا برای چه منظوری قرار است استفاده شود. زمانی که نوع استفاده از تراس یا بالکن کوچک آپارتمان خود را بدانید، می‌توانید بهترین طراحی و دیزاین را برای آن انجام دهید.

برای داشتن یک محیط خاص در خانه جهت استراحت بعد از یک روز کاری خسته‌کننده در شهرهای شلوغ، بالکن بهترین گزینه است. این فضا را با گل‌های مینیاتوری کوچک تزئین کنید. برای بالکن خود از درب‌های شیشه‌ای و کشویی استفاده کنید. با استفاده از دکورهای آینه‌ای به بزرگ‌تر دیده‌شدن آن کمک کنید. از مبلمان مناسب برای این فضای کوچک استفاده کنید و بادقت در رنگ‌هایی که برای دیزاین استفاده می‌کنید یک محیط دنج برای خود بسازید.

طراحی تراس و بالکن کوچک مدرن

ایده‌های زیادی برای تزئین و طراحی تراس و بالکن کوچک مدرن وجود دارد. این به سلیقه و همچنین دکوراسیون آپارتمان شما بستگی دارد که بخواهید یک طراحی بالکن مدرن یا سنتی داشته باشید. اگر طرف‌دار مد روز هستید و می‌خواهید از دکوراسیون جدید و امروزی پیروی کنید، پس باید یک بالکن مدرن طراحی کنید. در طراحی بالکن مدرن خانه خود باید نکاتی را در نظر بگیرید.

سبک مدرن همیشه به سمت سادگی و زیبایی پیش رفته است. نورپردازی نقطه‌ای به کمک ریسه‌های نورانی یا شمع را هرگز فراموش نکنید. از مبلمان چوبی یا فلزی با هندسه و الگوی ساده استفاده کنید. در این سبک می‌توانید کف‌پوش‌های چوبی ترموود هم به کار ببرید. تأثیر استفاده از گلدان‌ها یا فلاور باکس‌های شیک و ساده را در ساختن یک مکان آرامش‌بخش دست‌کم نگیرید. اگر اهل مطالعه هستید، بالکن می‌تواند بهترین مکان برای این کار باشد؛ بنابراین، با کمک شلف‌ها و قفسه‌های کوچک یک کتابخانه زیبا برای خود طراحی کنید.

طراحی تراس و بالکن کوچک سنتی

اما اگر طرف‌دار سبک‌های سنتی و روستیک هستید باید در طراحی تراس سنتی خانه خود به نکاتی توجه کنید. درنظرگرفتن همین نکات ساده و به‌کاربردن آن‌ها در هنگام تکمیل دکوراسیون تراس، می‌تواند یک مکان ایده‌آل را برایتان بسازد.

مهم‌ترین المان در طراحی تراس سنتی، استفاده از رنگ‌های زیبا مانند سبز، قرمز، زرد و نارنجی است؛ بنابراین، یادتان باشد که از گلدان‌های گل رنگارنگ غافل نشوید. برای کف‌پوش تراس در سبک سنتی، بهتر است از چمن مصنوعی استفاده کنید. همچنین آب‌نماها و آتشدان‌های زیبا می‌توانند در طراحی این سبک بسیار کاربردی باشند. اگر فضای کافی در بالکن یا تراس دارید می‌توانید قسمتی را برای نصب یک باربیکیو در نظر بگیرید. لامپ‌های رنگی هم گرمای خاصی را به محیط خواهند داد.

طراحی تراس و بالکن کوچک سنتی

طراحی تراس بزرگ

باتوجه‌به میزان فضایی که هر خانه یا آپارتمان دارد، تراس‌های با ابعاد بزرگ و کوچک قابل ساخت هستند. اگر خانه بزرگی دارید، طراحی تراس بزرگ یکی از مزیت‌های آن است. جدا از این که طرف‌دار چه سبکی هستید، استفاده از مبلمان و میزهای غذاخوری از مهم‌ترین عناصر در تراس‌های بزرگ هستند. حتی می‌توانید یک تاب دونفره زیبا و شیک را در گوشه‌ای از فضای تراس قرار دهید.

از جلوه‌ای که یک آب‌نما یا آتشدان می‌تواند به محیط تراس خانه‌تان بدهد هم غافل نشوید. یک باربیکیو می‌تواند هنگامی که با مهمانانتان دور هم نشسته‌اید، برای طبخ غذا بسیار کاربردی باشد. همچنین اگر فضای کافی دارید، پیشنهاد می‌کنیم یک باغچه‌ی کوچک با گل‌وگیاه رنگارنگ و خوش‌بو هم در قسمتی از تراس بسازید.

مبلمان مناسب تراس

انتخاب مبلمان مناسب تراس هم یکی دیگر از نکاتی است که باید هنگام خرید آن بسیار به آن توجه کنید. اولین و اساسی‌ترین مورد، متریال استفاده شده در ساخت مبلمان است. بهتر است مبل و صندلی را انتخاب کنید که با متریال ضدآب و بسیار مقاوم ساخته شده‌اند. باتوجه‌به اینکه این مبلمان را برای استفاده در طراحی تراس و بالکن کوچک خانه خود انتخاب می‌کنید، باید در کنار زیبایی و راحتی، استحکام کافی نیز داشته باشند.

اگر می‌خواهید از انواع میز و صندلی‌ چوبی استفاده کنید در نظر داشته باشید که چوب ساج، شوریا و اکالیپتوس بسیار مناسب هستند. همچنین اگر می‌خواهید از میز و صندلی‌های فلزی استفاده کنید، بدانید که فلز آلومینیوم محبوب‌ترین فلز برای مبلمان مناسب تراس است. آلومینیوم علاوه بر اینکه قیمت نسبتاً پایین و هزینه نگهداری کمی دارد، هرگز زنگ نمی‌زند. علاوه بر این شما می‌توانید از تخت چوبی برای تراس بالکن نیز استفاده نمایید.

میز و صندلی‌های پلاستیکی، حصیری، صندلی‌های هاموک، کیسه‌ای و مدل‌های تاشو و نیمکتی از دیگر انواع مبلمان مناسب تراس و بالکن هستند. همچنین برای سبک‌های سنتی و روستیک می‌توانید از تخت چوبی برای تراس و بالکن خانه و ویلا استفاده کنید. استفاده از رنگ های جذاب و طراحی تراس و بالکن با گل و گیاه در زیبایی تراس تاثیر به سزایی دارد.

مبلمان مناسب تراس

ایده‌هایی برای طراحی و چیدمان انواع تراس و بالکن

ما در ویلا پارک به شما عزیزان کمک می‌کنیم تا بهترین دیزاین و طراحی تراس و بالکن کوچک را برای آپارتمان یا ویلای خود داشته باشید. شما عزیزان می‌توانید از مبلمان فضای باز و رستورانی و تاب و صندلی ریلکسی مجموعه ویلا پارک دیدن کنید و برای تکمیل دکوراسیون تراس و بالکن خانه‌تان ایده بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *