همه ما با شومینه و جایگاه آن در دکوراسیون داخلی خانه آشنایی داریم. اما اگر به دنبال وسیله‌ای هستید که در کنار گرما بخشیدن و زیبایی دادن به خانه، بتوانید راحت‌تر آن را راه‌اندازی و جابه‌جا کنید، آتشدان را به شما پیشنهاد می‌کنیم. آتشدان که آن را جایگزین بسیار خوبی برای شومینه معرفی کردیم، ظرف خاصی است که آتش  در آن روشن می‌کنند. این ظرف که از گذشته‌های بسیار دور مورداستفاده بوده، علاوه بر گرم‌کردن فضا کاربردهای زیادی دارد. در ادامه به پاسخ سؤال آتشدان چیست می‌پردازیم و درباره آن بیشتر توضیح می‌دهیم، با ما همراه باشید.

تاریخچه آتشدان

در ابتدا، انسان‌ها به آتش‌های طبیعی، ناشی از اصابت صاعقه یا سایر رویدادهای طبیعی، متکی بودند تا شعله‌ای را برای خود فراهم کنند و آتش ایجاد کنند. ازآنجایی‌که آتش‌سوزی‌های طبیعی چندان رایج نیستند، انسان‌ها یاد گرفتند که چگونه با مشتعل کردن چوب از جرقه‌های ناشی از برخورد سنگ‌ها به یکدیگر یا ایجاد اصطکاک با استفاده از مته کمانی، آتش ایجاد کنند.

باتوجه‌به ماهیت زمان‌بر شروع اولیه آتش، انسان‌ها در نهایت شروع به استفاده از ظروف سفالی یا آتشدان‌ها کردند. در آن‌ها آتش‌های کندسوز را با استفاده از مقادیر کم سوخت، برای مدت طولانی روشن نگه می‌داشتند. افراد کوچ‌نشین می‌توانستند این آتشدان‌های کوچک را با خود حمل کنند و از آن‌ها برای برافروختن آتش‌های بزرگ برای کمپ‌های عصرانه خود استفاده کنند.

باستان‌شناسان دریافتند که 10 هزار یا بیشتر از 10 هزار سال پیش، از کاسه‌های آتش (آتشدان) استفاده می‌شده است. در حال حاضر نیز آتشدان‌های مدرن در بین مردم بسیار محبوب شد‌ه‌اند و در دکوراسیون خانه‌های ویلایی از آن‌ها استفاده می‌شود.

کاربردهای آتشدان چیست

کاربردهای آتشدان چیست

مهم‌ترین کاربرد آتشدان تولید گرما است. از گذشته تا کنون از آتشدان‌ها برای گرمایش فضای داخلی و خارجی خانه استفاده می‌شود. اما این تنها کاربرد این وسیله نیست.

آتشدان‌هایی هستند که شما می‌توانید از آن‌ها به‌عنوان کباب‌پز و برای طبخ غذا نیز استفاده کنید. همچنین می‌توانید زمانی که با دوستانتان دور آتش جمع شده‌اید، خود را به یک لیوان چای ذغالی دعوت کنید و از آن لذت ببرید.

از آتشدان‌های مخصوص می‌توانید برای تولید نور و روشنایی نیز استفاده کنید.

برخی از آتشدان‌ها به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که زمانی که آتش خاموش است می‌توان از آن‌ها به‌عنوان میز استفاده کرد. همچنین بعضی از آن‌ها طوری هستند که لبه‌های کناری آتشدان به‌عنوان میز کاربرد دارد.

انواع آتشدان

امروزه انواع مختلفی از آتشدان در بازار موجود است که با سبک دکوراسیون‌های مدرن روز، هماهنگی زیادی دارند. آتشدان‌ها با سوخت‌های مختلفی از جمله گاز طبیعی، اتانول و برق کار می‌کنند و نسبت به آتشدان‌های قدیمی، دود کمی را در هوا منتشر می‌کنند. آتشدان‌های بتنی، آجری و سیمانی از دیگر محصولاتی هستند که از مصالح ساختمانی مرغوب ساخته می‌شوند. همچنین آتشدان‌های چدنی و فلزی که کاربردهای وسیعی دارند و دارای محفظه‌هایی برای زغال و چوب هستند. علاوه بر نوع سوخت و جنس، آتشدان‌ها را می‌توان بر اساس سبک طراحی‌شان نیز تقسیم‌بندی کرد.

جام‌های آتش یا فایرپیت‌ها، نوعی آتشدان هستند که با ظاهری زیبا در سبک‌های مدرن و کلاسیک طراحی و ساخته می‌شوند.

نوعی آتشدان با عنوان آتشدان گودالی نیز وجود دارد که از بتن، سنگ، آجر و … در فضاهای باز ساخته می‌شود. این نوع آتشدان در اشکال مختلفی طراحی و اصولاً جهت کارایی بهتر، بالاتر از سطح زمین ساخته می‌شود.

آتشدان‌های دیواری و طاقچه‌ای آتشدان‌هایی هستند که طرف‌داران خاص خود را دارند و هزینه ساخت آن‌ها نسبت به دیگر مدل‌ها بیشتر خواهد شد.

آتشدان‌های مناسب فضای باز

آتشدان‌های مناسب فضای باز

آتشدان گودالی از جمله انواع آتشدان مناسب فضای باز است که جلوه‌ی خاصی به محیط بیرونی خانه شما خواهد داد. آتشدان‌های گودالی با جنس‌های مختلف و در طرح‌های متفاوتی ساخته می‌شوند؛ اما مدل‌های دایره‌ای، نیم دایره‌ای، مستطیلی و L شکل از محبوب‌ترین مدل‌ها هستند. با افزودن المان‌های متفاوت مانند نورهای LED به آتشدان، می‌توان نمایی خاص به آن بخشید.

آتشدان‌های جامی شکل هم می‌توانند برای فضاهای باز گزینه خوبی باشند اما بیشتر برای پاسیوها و فضاهای نیمه‌باز استفاده می‌شوند. جام آتشدان نسبت به سایر مدل‌ها تمیزکاری آسان‌تری دارد و شرایط نگهداری از آن تقریباً راحت‌تر است.

آتشدان‌هایی که به شکل دودکش طراحی می‌شوند از پرمصرف‌ترین فایرپیت‌ها هستند. کاربرد اصلی این نوع آتشدان ایجاد نور، گرما و انرژی است و به دلیل طراحی منحصربه‌فردی که دارد مانند یک دودکش دودهای اضافی و مضر را به سمت بالا هدایت می‌کند.

آتشدان‌های مناسب فضای داخلی

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد در فضاهای داخلی منزل بیشتر از شومینه‌ها استفاده می‌شود. شومینه‌ها نیز نوعی آتشدان بزرگ محسوب می‌شوند که از نظر ظاهری بیشتر شبیه آتشدان‌های دیواری و طاقچه‌ای هستند. این نوع محصول با طرح‌های مدرن و جدید و مناسب با دکوراسیون و دیزاین داخلی منزل در بازار موجود هستند.

معرفی میز آتشدان

یکی از ایده‌های بسیار زیبا و جذاب برای آتشدان‌ها استفاده از میز آتشدان در طرح‌های مختلف است. معرفی میز آتشدان یکی از پیشنهادهای بسیار مفید برای استفاده در دورهمی‌ها و مهمانی‌ها است. این میزها علاوه بر ظاهر جذابی که به محیط می‌دهند کاربردهایی هم برای طبخ غذا، کباب و جوش آوردن آب کتری در دورهمی‌های دوستانه شما خواهند داشت.

از مبلمان فضای باز و رستورانی و تاب و صندلی ریلکسی مجموعه ویلا پارک دیدن کنید و برای تکمیل دکوراسیون خود ایده بگیرید.

می‌توانید در اطراف میز آتشدان از مبل‌های راحتی یا صندلی‌های مخصوص استفاده کنید. البته پیشنهاد می‌کنیم مبلمانی را انتخاب کنید که فضای کمی را اشغال کند. همچنین، مبلمان در یک طرح و رنگ و هماهنگ با میز آتشدان شما باشد، تا فضای دلنشینی را برای دورهمی‌هایتان ایجاد کنید. می‌توانید از کوسن‌های رنگی با طرح‌های فانتزی و جذاب نیز برای ست آتشدان و مبلمان ویلایی خود استفاده کنید.

معرفی میز آتشدان

خرید آتشدان

آتشدان از جمله وسیله‌هایی است که در میان ایرانیان باستان بسیار مورداستفاده بوده و تاریخچه‌ای طولانی دارد. امروزه نیز استفاده از آتشدان‌های مختلف در فضاهای باز مانند باغ و ویلا باعث شیک به‌نظرآمدن فضا می‌شود. برای خرید آتشدان باید به نکات زیادی توجه کنید تا محصولی مناسب با دکوراسیون محیط برای خود انتخاب کنید. ما در ویلا پارک به شما عزیزان کمک می‌کنیم تا بهترین باربیکیو و آتشدان، چتر و سایبان تخت کنار استخری را برای خود انتخاب و با مناسب‌ترین قیمت خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *